خیارشور از چاشنی های پرطرفدار و محبوب در سبد غذایی خانوار می باشد . یک نوع از خیارشور نوع سرکه ای آن است که بسیار رایج است . در این مقاله توضیحات جامع و کاملی در خصوص فرایند تولید و راه اندازی خط تولید خیارشور سرکه ای ارائه خواهیم کرد .
امکان سنجی
در ابتدا باید شرایط راه اندازی خط امکان سنجی شود . یعنی سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز طرح ، مدت زمان راه اندازی ، دوره بازگشت سرمایه ، حاشیه سود ، تامین مواد اولیه و میزان فروش به صورت دقیق و عملی امکان سنجی شود .
در بخش امکان سنجی که در واقع جزو مهمترین بخش های راه اندازی یک واحد صنعتی می باشد ، موارد گفته شده در بالا باید به تفصیل بررسی و ارزیابی شود .
ایجاد طرح توجیهی
جهت خط تولید خیارشور سرکه ای نیاز به تدوین یک طرح توجیهی منسجم و دقیق است .
طرح توجیهی باید شامل میزان سرمایه گذاری ، دوره بازگشت سرمایه ، سودآوری طرح ، ماشین آلات ، بازار فروش می باشد .
تمامی مواردی که مربوط به ساخت تا راه اندازی کامل طرح است باید دقیقا در طرح توجیهی آورده شود .
سنجش بازار
در مرحله ی سنجش بازار ، باید تمامی موارد مربوط به بازاریابی ، فروش ، بازار هدف ، میزان فروش ماهانه ، شناسایی مراکز توزیع و پخش مورد نظر قرار گیرد .
فرایند تولید
فرایند تولید خیارشور صنعتی شامل این موارد است .
در ابتدا خیار در گرید های مختلف سورت و درجه بندی می شود .
در مرحله بعد شستشو شده و سپس آماده ی ورود به خط فراوری می شود .
در مرحله ی فرآوری ، خیار بسته بندی می شود و محلول ساخته شده و به آن اضافه می گردد .
در نهایت پاستوریزه شده و آماده عرضه به بازار می شود .
ماشین آلات
ماشین آلات خط تولید و بسته بندی خیارشور شامل دستگاه سورتینگ خیار ، سیستم شستشو ، سکوی فرمولاسیون، محلول ریز ، تونل استرلیزه شیشه ، دربند شیشه ، سیستم پاستوریزاسیون ، شیرینگ می باشد .
بازاریابی و فروش
جهت بازاریابی و فروش خیارشور سرکه ای باید نکاتی را مدنظر قرار داد .
مرحله ی مهم برند سازی است .
همچنین شناسایی و همکاری با شرکت های پخش مواد غذایی از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد .
جمع بندی
در نهایت ، با رعایت موارد فوق و همچنین مطالعه دقیق بر روی مواد اولیه و بازار فروش و مصرف محصول خیارشور سرکه ای می توانید این واحد را راه اندازی کنید .